انگیزه پیشرفت
نوشته شده توسط : رسول داوری

برای پیشرفت نیاز به انگیزه می باشد که این انگیزه به صورت زیر تعریف می شود:

انگیزه پیشرفت عبارت است از نیرويي كه باعث مي شود هر فرد کارهايش را نسبت به استانداردهای عالی و تعريف شده خوب انجام دهد.پس اولين قدم جهت پیشرفت يك جامعه  ایجاد انگیزه پیشرفت در اعضای آن جامعه  است.

این ایجاد انگیزه می تواند حتی از دوران کودکی آغاز شود،زمانی که کودکی  برای درست کردن یک اسباب بازی تلاش می کند وبدون کمک دیگران خود به نتیجه میرسد خودبه خود در او این انگیزه به وجود می آید که برای درست کردن اسباب بازیهای مشکلتر اقدام کند.

اگر در مدرسه دانش آموز تکالیفش را با آموزش مناسب با موفقیت انجام دهد، پیش زمینه ای برای ابراز وجود در کلاس ،حل مسائل مشکل تر و تقویت اعتماد به نفس در وی میشود به طور کلی انگیزه پیشرفت در او بالا می رود.

پس به نظر می رسد یکی از اهداف  معلمان و به طور کلی آموزش وپرورش بالا بردن انگیزه پیشرفت در دانش آموزان باشد چون همین دانش آموزان آینده ساز یک مملکت می باشند.

در حقیقت اگر آموزش وپرورش را از یک زاویه، ایجاد شناخت و تنظیم نگرش ،تعدیل جاذبه ودافعه وافزایش توانایی وکارایی در افراد بدانیم باید انتظار داشته باشیم که دانش آموختگان مدارس پس از گذراندن 12 سال در کلاسهای درس به این ویژگی ها دسترسی یابند:

1-    دارای دانش و آگاهی در حوزه علوم ومعارف باشند.

2-    از رشد اجتماعی وعاطفی وقدرت تخیل ،تجزیه وتحلیل مسائل ،تعقل وتفکر مناسبی بر خوردار باشند.

3-  مهارت های زندگی ومهارت های حرفه ای کار آمدی کسب کرده باشند،یعنی بتوانند به عنوان شهروند ،وظایف فردی واجتماعی خود را بشناسند وانجام دهند ومتناسب با فناوری رایج در جامعه از کفایت وتوانایی لازم برای پیوستن به بازار کار یا ادامه تحصیل برخوردار گردند ودر هر زمان به فکر صعود به مراتب بالاتر باشند.

انگیزه پیشرفت در دانشجویان را باید به صورت دیگری بالا برد که این امر میسر نمی شود مگر با درایت استادان و همراه نمودن آموزش تئوری با عملی .اگر دانشجو مسائل را به صورت کاربردی درک کند با ساخت یک وسیله آن نیروی شگفت آور اعتماد به نفس انگیزه پیشرفت را در او بالا برده ومسلماً نتیجه آن در کشور مشاهده می شود . اختراعات واکتشافات جوانان ایرانی در علوم مختلف  بيانگر اين مسئله است كه با وجود  کمبود امکانات ، شوق به پیشرفت وموفقیت در جوانان افزایش یافته است.از  ویژگیهای افراد دارای انگیزه پیشرفت بالا برخورداری از حداکثر عملکرد در تکالیف نسبتاً چالش انگیزو پایداری در  اين تكاليف است . آنها عموماً استقامت بیشتری دارند و تا مدت زمان بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 388
|
امتیاز مطلب : 79
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: